Saturday, October 29, 2005

Fina fisken





Så stod vi där och skulle laga den vita fisken, Hällefilén, på japanskt vis, först låta den vila i lite salt, sedan steka hastigt och till sist bli färdig i Teryiaki-sås. Ok, egentligen skulle vi haft en annan fisk, tonfisk, men jag tyckte att man ändå så långt som möjligt kunde använda receptet ur den lilla japanska kokboken som inspiration, överta de viktigaste momenten, som tex att låta fisken vila i lite salt för att dra ut vätska. Men Jenny satte sig givetvis på tvären, skulle ta över - här ska inte saltas menade hon, och här ska inte överflödig olja efter stekning tas bort inte. Nej visst, och varför röra ihop Teryiaki-sås, det går väl lika bra att med Bearnaiseås istället, menar jag och går uppbragt därifrån och låter Jenny ta över den kantranden middagen. Fast först har jag tagit undan några bitar som jag omsorgsfullt tillreder som jag tänkt mig. Jenny som kanske inte är så van att koka hela middagen själv lämnar också köket efter en stund, efter att först ganska bryskt ha brynt sin del av fisken.

Så jag får den otacksamma uppgiften att ta över alltsammans, både den lite mer sönderdelade fisken och lite mer salta fisken i bitar. I med allting i Teryiakisåsen, försöka lägga upp det hyfsat tillsammans med ris och, det ska erkännas, en väldigt god sallad som Jenny komponerat med selleri som tongivande ingrediens. Men hur smakade fisken då? Vad ska man säga, inte medioker, kanske tom ok, men inte så mycket att snacka om. Och hur kul var det egentligen att skriva eller läsa den här utläggningen? Jenny säger att det är just sånt här som man vill läsa på andras bloggar - vanliga människor som skriver om vanliga problem, som ett sätt att besvärja det banala, att skänka det en högre mening...

Nå i alla fall, sen kom farfar med lakan och volvo S 40 i bagaget. Olle blev glad och vi andra också. Idag på förmiddagen var vi i Aspuddsparken och senare på Nationalmuseum och såg de Holländska mästarna. De måste ha hängt Batavernas trohetsed annorlunda för jag såg den nästan som om det var första gången, på långt håll och underifrån!


1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

hmm..ja det har var inte så kul...måste vara roligare tjafs tror jag...mer direkt och argt....Sånt här känns ju HELT meningslöst att bråka om...vilket trist par tänker man....

2:53 AM  

Post a Comment

<< Home