Wednesday, February 22, 2006

Men ensammast är tigern i djungeln


"There is no greater solitude than of the samurai, unless perhaps it be that of the tiger in the jungle" (The book of Bushido).

Har äntligen fått tag i Melvilles "Le Samurai" nyutgiven i Criterion-serien, vilket inte är oväsentligt för det är nästan som att se filmen för första gången.

Samma lycka som första gången (i Lund tror jag det var) när jag hela den första halvtimmen mest satt och tänkte att det här är ju precis hur bra som helst, den har just det som gör en film bra. Och vad var det då?

I rollen som Jef Costello - den ensamme tigern - gör Alain Delon en av sina mer lyckade insatser, när han tigande och med smala läppar jagar längs Paris boulevarder. Costello är yrkesmördare och filmen börjar med att han på uppdrag skjuter en nattklubbsägare. Men han blir sedd och jagas till slut av både polisen och sina forna uppdragsgivare.

Låter det oemotståndligt? Kanske inte, men om ni kan tänka er Costellos sorgsna suddiga ansikte bakom en regnig bilframruta (jag säger inte vilken), skulle ni inte fortsätta titta?

Costello är först och främst en tragisk hjälte, och liksom de flesta av Melvilles huvudpersoner har han egentligen aldrig några val, han måste göra det enda han kan, följa sitt öde och något lyckligt slut kan det knappast bli frågan om. Costello blir förälskad i det enda vittnet till mordet, en nattklubbssångerska. När polisen förhör henne en första gång låter hon bli att ange honom, men allting är egentligen försent.

Eller som Costello själv uttrycker det "I never lose, not really".
Fast bara så länge han lever.

6 Comments:

Blogger Space babe said...

Det låter jättevackert, och bilden av Delon är vacker... vill se! Har slutat prenumerera på Boxman pga snålhet. Tog gratismånaden via Nöjesguiden...hm...kanske kan lura till mig en månad till.

Låt det inte dröja två månader till ditt nästa inlägg. Plis.

4:47 AM  
Blogger Space babe said...

Hej, nä, jag visste inte att Olles andranamn var Sixten. Fint. Kolla in Filmmannens kommentar på mitt krogtipsinlägg för mattips.

9:46 AM  
Blogger Morelli said...

hej vännen!
jag vet att du tycker att jag skriver för lite om dig på min blogg...här får du ett inlägg på din blogg istället...
Du, som kom från ett oväntat håll, och kallade mig "svedis" med alldeles rätt tonfall..vi syns snart..och vi ska fortsätta leta efter alkover i vardagen...

5:49 AM  
Blogger Space babe said...

Hej, Jenny berättade att du ska få smaka somalisk spis imorgon. Kan du inte blogga om det?

kram

8:39 AM  
Blogger Morelli said...

Hej space b, jo jag kanske berättar om det, fast så mycket är det inte. Förutom att värden, min nya kompis på jobbet, är världens trevligaste kille. Verkligen. Hoppas du mår bra, ingen semester för dig?
MB

11:57 AM  
Blogger Zarah said...

Vilket fantastiskt språkbruk du har! Inte alla kan skriva om en vardaglig händelse så att det låter vackert. :)

4:39 AM  

Post a Comment

<< Home